Zodpovědnost a kompetence správce systému ISKAM

Na straně zákazníka je nezbytné, aby zde fungovala kompetentní osoba, která bude pro dodavatele ApS Brno klíčovým kontaktem při implementaci i následném provozu informačního systému. Tento dokument shrnuje základní zodpovědnost a kompetence správce ISKAM

Systémová úroveň

Tato oblast zahrnuje implementaci a zabezpečení infrastruktury z hlediska zachování maximální dostupnosti i bezpečnosti. V praxi zahrnuje především tyto oblasti:

  • Instalace infrastruktury
  • Instalace OS, aplikačních serverů
  • Instalace aktualizací OS, resp. aplikačních serverů (SQL, IIS apod.) na serveru i všech klientech
  • Zálohování serveru, případně obnova po havárii
  • Zabezpečení serveru, popř. klíčových klientů, systémy proti výpadku proudu (UPS)
  • Instalace zabezpečení – firewally, omezení přístupu, nastavení uživatelských práv a oprávnění apod.
  • Instalace a aktualizace antivirových systémů
  • Zprovoznění a údržba vzdáleného připojení pomocí VPN pro ApS Brno s.r.o. za účelem realizace servisu.
  • Zprovoznění a údržba autentifikačního systému vůči ISKAMu na serveru školy (pokud zákazník využívá webové rozhraní).
  • Koordinace popř. přímo realizace vazeb na okolní systémy (např. studijní agendu, ekonomický systém, import dat ze stávajícího ubytovacího systému, atp.)

Aplikační úroveň

Systém ISKAM je poměrně dost rozsáhlý. Z tohoto důvodu je vždy žádoucí, aby na straně zákazníka byla osoba, která při implementaci prošla všemi školeními a o ISKAMu má výrazně hlubší znalosti, nežli běžný pracovník. Díky tomu je pak na straně zákazníka primárním kontaktem pro rady a řešení méně standardních záležitostí. Aktivně se tak předchází případným zbytečným servisním zásahům a urychluje se celková práce s ISKAMem stejně jako schopnost řešit neobvyklé situace.

Z tohoto důvodu je nezbytné, aby tento pracovník zabezpečoval tyto oblasti:

  • Absolvoval všechny či většinu školení ISKAMu
  • Rozvíjel si schopnosti a znalosti práce s ISKAMem
  • Byl primárním kontaktem pro běžné pracovníky
  • Řešil neobvyklé či méně standardní situace na straně zákazníka
  • Zadával incidenty a požadavky na servisní zásahy ApS Brno s.r.o.
  • Udržoval katalogy, ceníky a další sdílené informace v systému aktuální, dle požadavku vedení kolejí
  • Zajišťoval nebo koordinoval školení nově přijatých pracovníků (úvodní zaškolení je součástí dodávky systému), včetně nastavení přihlašovacích údajů a oprávnění
  • Vytvářel zákaznické přehledy pro koncové uživatele
  • Stanovoval s ohledem na zatížení systému a provozní potřeby vhodné časy provádění pravidelných úloh a kontroloval jejich správné provedení

Z výše uvedeného vyplývá mírná provázanost se systémovou úrovní. Často proto jako správce ISKAMu fungují pracovníci IT, i když to není podmínkou a kompetence správce z hlediska systémové, resp. aplikační, úrovně mohou být rozděleny mezi více pracovníků. ~~DISCUSSION~~